Job Shadowing maahanmuuttajaprojektissa Irlannissa 10.-15.12.2017
Lumimyrskyistä johtuen menomatkaani ilmaantui ylimääräiseksi tutkimuskohteeksi Heathrown lentokenttä, jolla jouduin viettämään aikaa moninkertaisesti suunniteltuun lennonvaihtoon verrattuna. Pääsin perille Irlantiin noin 24 tuntia myöhemmin kuin oli tarkoitus. Siksi aivan koko minulle suunniteltua viikko-ohjelmaa ei pystytty toteuttamaan. Tehokkaiden ja työntäyteisten päivien aikana pääsin kuitenkin tutustumaan moniin erilaisiin työmuotoihin The Integration through the Arts –projektissa.
Tutustumismatkani suuntautui Irlantiin. Kohteena oli Limerick, Irlannin kolmanneksi suurin kaupunki, jonka ympärisössä asuu yli 100 000 asukasta. The Integration through the Arts –projekti saa EU-rahoitusta AMIFilta (the Asylum Migration and Integration Fund / EU Funds Unit in the Department of Justice and Equality). Projektia hallinnoi Friars’ Gate Theatre, ja se toteutetaan yhteistyössä Limerick City and County Councilin kanssa. Nykyistä vuosina 2017-2020 toteutettavaa projektia edelsi vuosina 2011-2015 pilottiprojekti, jossa toimi 88 aikuista maahanmuuttajaosallistujaa. Aiempi projekti kohtasi kouluissa ja nuorisoryhmissä yhteensä 3141 osallistujaa.
Yli kolmivuotisen AMIF –rahoituksen aikana tarkoituksena on työskennellä noin 6000 osallistujan kanssa. Projektilla on neljä erilaista toimintamuotoa. Aikuisille maahanmuuttajille suunnattujen koulutustoimien lisäksi koulujen draamatyöpajat, kansainvälinen nuorisoteatteri ja rasisminvastaiset työpajat kaikilla lasten ja nuorten kouluasteilla. Tutustumismatkani aikana seurasin ohjaaja Fiona Quinnin työskentelyä projektissa.
Adult
Learner Courses – jakaminen, kohtaaminen, rohkaistuminen
Aikuisille
maahanmuuttajille suunnattujen kurssien tarkoituksena on edistää osallistujien
viestintätaitoja, ja siten parantaa heidän työllistymismahdollisuuksiaan.
Kielenopetuksessa käytetään draamamenetelmiä, joiden avulla harjoitellaan
sosiaalisia tilanteita. Tavoitteena on viestintä- ja ilmaisuvalmiuksien
lisääntyminen, jotta osallistujat pääsisivät etenemään paremmin
työmarkkinoille.Vierailin maahanmuuttajien englanninkielenkurssilla. Syksyn aikana ryhmään osallistuneet eri maista saapuneet Irlannissa hyvin lyhyen ajan tai jopa 10 vuotta asuneet suhteellisen kielitaidottomat naiset olivat opiskelleet käytännöllistä englanninkielen taitoa erilaisten draamamenetelmien ja sosiaalisten tilanteiden kautta. Ryhmiä oli kaksi: aloittelijat sekä edistyneet. Molemmat ryhmät kokoontuivat aamupäivällä kahdesti viikossa. Lentoni myöhästymisen vuoksi missasin maanantain ryhmät. Keskiviikon kokoontuminen, jossa olin mukana, oli vuoden viimeinen. Siellä harjoiteltiin small talkia. Mukaan oli kutsuttu natiivipuhujia, joita osallistujat eivät entuudestaan tunteneet. Jokainen toi mukanaan itsetehtyjä leivonnaisia, ruokaa, kahvia jne. Seurusteltiin ja voitiinpa ottaa hennatatuointejakin ja rupatella niiden tekemisen yhteydessä.
Hennatatuointia ja small talkia. |
Ryhmässä oli harjoiteltu erilaisia käytännön tilanteita, asiointia eri paikoissa ja tilanteisiin liittyvää sanastoa. Osallistujien kielitaito oli kohentunut, mutta suurimpana saavutuksena monen kohdalla oli uskaltautuminen vieraan kielen käyttämiseen sekä lisääntynyt motivaatio sen oppimiseen. Ryhmään tuleminen antoi monelle myös lähes ainoita viikottaisia kontakteja kodin ulkopuoliseen yhteisöön. Maailma uudessa kotimaassa aukesi osallistujille aivan eri tavalla. Ryhmästä saatiin myös uusia sosiaalisia kontakteja. Motivaatio englanninkielen oppimiseen lisääntyi positiivisen kokemuksen ja onnistumisen myötä.
Drama
Workshops in Schools – draamatyöskentely koulussa
Draamatyöpajoissa
etenkin kolmansien maiden maahanmuuttajataustaisten nuorten kielellisten
taitojen ja integraation tukeminen on keskeistä. Vierailimme CBS Sexton
Streetin poikakoulussa, jossa Fiona ja hänen yliopistoharjoittelijanaan toimiva
Kevin olivat pitäneet Vihreä lippu –menetelmään liittyen ympäristöteemaista
draamaryhmää viikoittain. Osallistujat olivat yläkouluikäisiä, suurimmaksi
osaksi maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Ryhmä oli kokoontumisten aikana
yhdistänyt draamaa maantieteen opetukseen. Erilaisten ilmastonmuutokseen ja
luonnonkatastrofeihin sekä saastumiseen liittyvien ilmiöiden opiskelun lomassa
työstettiin esitystä koululle. Kerralla, jona vierailin koulussa, oli esityksen
ensi-ilta. Saavuttuamme paikalle ryhmä puvusti, lavasti ja harjoitteli
esitystä. Sitten eri luokkia tuli vuorollaan katsomoon seuraamaan esitystä.
Esityksen lisäksi ohjelmaan kuului esityksessä mukana olleiden oppilaiden
tekemien maantiedon ryhmätöiden esittelyt.
Koulussa eritaustaiset nuoret tekivät yhdessä draamaa ympäristökasvatukseen liittyen. |
The
International Youth Theatre – kansainvälisen nuorisoteatterin perustaminen
Kansainvälisessä
nuorisoteatterissa tavoitteena on antaa nuorille maahanmuuttajille mahdollisuus
omien kotoutumiskokemustensa jakamiseen, negatiivisia ennakkoluuloja vastaan
taisteleminen sekä integraation edistäminen. Keskeistä on nuorten
maahanmuuttajien oman äänen kuuluville tuleminen. Syksyn 2017 aikana ohjaaja
Fiona on eri kouluissa ja ryhmissä toimiessaan rekrytoinut osallistujia, ja
toiminta on alkamassa vuonna 2018.
Anti
Racism Workshops in Schools – rasisminvastaiset koulutyöpajat
Rasisminvastainen
koulutyöpaja toteutetaan esimerkiksi yhdelle koululuokalle (max 30 oppilasta)
kerrallaan. Se kestää kaksi tuntia. Maahanmuuttoon liittyviä myyttejä tutkitaan
draamamenetelmien ja roolileikin kautta. Sisältö nivoutuu Irlannin
opetusministeriön kiusaamisenvastaisiin tavoiteohjelmiin ja tukee kouluja
strategioiden toimeenpanossa, positiivisen toisten kunnioittamiseen ja
mukaanottamiseen tähtäävän oppimiskulttuurin ja vastaanottavaisen ja
erilaisuuden sietämistä ja suvaitsevaisuutta edistävän ilmapiirin luomisessa.
Työpaja sisältää myös rasisminvastaisen työkalupakin opettajille
jatkotyöskentelyyn ja seurantaan tai oman projektin luomiseen.Vierailuni aikana minun oli tarkoitus seurata antirasismityöpajaa, mutta myöhästymiseni takia en päässytkään osallistumaan. Myös torstaina Kevin ja Beatrice vetivät rasisminvastaisia työpajoja alakoulussa. Kävimme aamulla auttamassa heitä, mutta suuntasimme sitten eteenpäin työskentelemään CBS Charlesvillen koulussa 15-16-vuotiaiden poikien draamatunnin parissa.
Ajatuksia retkestä
Projekti, johon tutustuin on mittava.
Se on pitkäjänteistä ruohonjuuritason työskentelyä yksilöiden elämänhallinnan
parantamiseksi ja vallitsevan arvo- ja asenneilmapiirin muokkaamiseksi.
Keskeistä projektissa ovat erilaiset ryhmätoiminnot, joiden tavoitteena on
saada aikaan todellista muutosta. Irlannissa maahanmuuttajia on noin
77 000, kun taas Suomessa noin 29 000. Asukasluku Suomessa on 5.5
miljoonaa ja Irlannissa 4.6 miljoonaa. Maahanmuuttajien osuus väestöstä
Irlannissa (n.1,65 %) on siis huomattavasti Suomea (n.0,5 %) suurempi, samoin
heidän tarvitsemiensa palveluiden ja tukitoimien määrä. Euroopan komissio tukee
työtä tasa-arvon, suvaitsevaisuuden ja työllisyyden
edistämiseksi. Sain paljon uusia ajatuksia ja etenkin aikuisten
maahanmuuttajien kokemukset ryhmätoiminnasta toivat esiin toiminnan tärkeyden
ja merkityksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti